Żywienie osób starszych

Posted by: admin  :  Category: jak zadbać o zdrowie

Wraz z wiekiem spada nam tempo metabolizmu i przez to obniżą się podstawowa przemiana materii. Spożywamy mniej więcej tyle samo pokarmów co wcześniej, co może prowadzić w efekcie do wystąpienia nadwagi, a nawet otyłości. Jednak im dalej jesteśmy zaawansowani wiekiem, tym mniejszy mamy apetyt i pragnienie. To prowadzi do wielu niedoborów i anemii, a tym samym ryzyka wystąpienia chorób i osłabienia organizmu. U osób starszych stwierdzono ujemny bilans azotowy i siarkowy w przypadku normalnego spożycia białka, co oznacza, że mają oni zwiększone zapotrzebowanie na produkty bogate w metioninę i cysteinę, a więc mleko i przetwory mleczne, mięso i jajka. Jaja należy jednak spożywać ostrożnie, gdyż zawierają one dużo cholesterolu. W warunkach stanu zdrowia organizmu, obecne w nich kwasy proaminowe regulują wchłanianie cholesterolu i tym samym jego poziom . W momencie gdy występują problemy z poziomem cholesterolu, nadmierne spożycie jaj może zaszkodzić. Spożycie tłuszczów powinno nieco ulec ograniczeniu. Przeważać powinny tłuszcze nienasycone, pochodzące z olejów roślinnych i margaryn nieutwardzanych, oraz orzechów i nasion. Wśród węglowodanów , ograniczeniu podlegają cukry proste, obecne głównie w słodyczach. Jest to problematyczne, gdyż w starszym wieku rośnie łaknienie w kierunku słodkiego smaku.