Żywienie w ciąży

Posted by: admin  :  Category: jak zadbać o zdrowie

Stan fizjologiczny jakim jest ciąża, niesie ze sobą ryzyko wielu powikłań. Należą do nich między innymi cukrzyca ciężarnych, nadciśnienie, a nawet stan przedrzucawkowy, PCOS, czyli zespół policystycznych jajników, refluks żołądkowo – przełykowy, fenyloketonuria matczyna i niedokrwistość ciążowa wynikająca z niedoboru kwasu foliowego bądź żelaza. W tych przypadkach szczególną wagę należy przywiązywać do diety, gdyż przestrzeganie jej gwarantuje bezpieczne przebycie ciąży i zwiększa szanse na urodzenie zdrowego dziecka. Dla każdej kobiety jest to niezwykle ważne, dlatego starają się one dbać o siebie w tym czasie. Jednak nie tylko osoby u których wystąpiły powikłania ciążowe, mszą przestrzegać odpowiedniej diety. Zapotrzebowanie kobiet ciężarnych zmienia się bowiem w zależności od trymestru. W pierwszym wzrasta o 150 kcal a następnie o 350 kcal/ dzień. Tłuszcz w codziennej diecie powinien pokrywać 30% dziennego zapotrzebowania i pochodzić z produktów takich jak oleje i margaryny roślinne, ponieważ są one bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, wspomagające zachowanie równowagi lipidowej w organizmie i rozwój płodu. Spośród składników mineralnych zwiększeniu pode laga niewątpliwie kwas foliowy, którego odpowiednia dawka chroni przed uszkodzeniami cewy nerwowej u płodu. Ważne jest także żelazo, zapobiegające anemii.