Główne źródła witamin

Posted by: admin  :  Category: Porady zdrowotne

Słowo witamina kojarzy nam się najczęściej z witaminą C i cytrusami, w których się znajduje. Witamin w produktach spożywczych jest jednak znacznie więcej. Ich podział obejmuje dwie grupy. Pierwsza to te, które rozpuszczalne są w tłuszczach. Należą do nich A, D, E i K. W drugiej grupie natomiast znajdują się witaminy rozpuszczalne w wodzie, czyli C, B1, B2, B5, B6 i B12, a także kwas foliowy. Każda z nich odgrywa równie ważną rolę w organizmie. Witamina C, która znajduje się w owocach dzikiej róży, malinach, truskawkach, porzeczkach, cytrusach i papryce, wspomaga funkcjonowanie układu odpornościowego, procesy krwiotwórcze, wzmacnia naczynia krwionośne i zwiększa przyswajanie żelaza. Witaminy z grupy B działają korzystnie na układ nerwowy, a dokładniej na pobudliwość nerwową i odbieranie sygnałów. Odpowiadają także za prawidłowy stan skóry, włosów i paznokci. Funkcję tę przypisuje się także witaminie A, która dodatkowo zapewnia prawidłowe procesy widzenia. Poza tym A, C i E mają działanie antyoksydacyjne, zwalczając wolne rodniki będące czynnikami ryzyka wystąpienia miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, a nawet nowotworów. Odpowiednia podaż ich w codziennej diecie jest więc niezwykle istotna i warunkuje stan zdrowia organizmu. Ważne jest więc aby włączyć do jadłospisu warzywa i owoce, najlepiej w stanie surowym, oraz produkty zbożowe, pełnoziarniste.